kaizoku treasure

Saturday, June 11

blog famous dan blogger famous itu berbeza.

olla amigos,

sebelum ni aku penah tulis entry pasal how to be famous blogger dan aku juga komen aku nak blog aku jadi  famous amos dikenali ramai dan dibaca serta di komen. ok, aku x la tulis sedetail itu dalam harapan aku sebelum ni dan ramai yang mungkin salah faham. well, fahaman kita semua pon memang berbeza dan tak sama kan? pada pandangan aku blog famous dan blogger famous itu adalah sebenarnya berbeza. let's read peeps.


1. blog famous
firstly lets talk about famous blog. untuk blog famous ni sudah semestinya popular dan dikenali ramai atas sebab cara penulisan yang disukai ramai. orang datang blog dia untuk baca apa yang ditulis dan orang follow blog tu sebab nak baca lagi apa yang blogger ni tulis. kebiasaannya tiada paksaan dalam follow memfollow sebab orang follow secara sukarela. mereka ini juga kebiasaannya menulis blog dengan hati yang tulus ikhlas lahir dari hati yang suci dan bukan untuk kejar famous amos dan tidak mengamalkan "i follow u, follow balik" malah famous yang diorang dapat tu macam kata fafau, "jangan kejar populariti, biar populariti yang kejar kita".

2. blogger famous
jenis kedua ini biasanya blog diorang famous sebab populariti yang ada pada diri diorang. blog yang semacam ini biasanya menceritakan hal-hal peribadi dan apa yang mereka buat setiap hari dan di follow oleh peminat diorang yang nak tau pekembangan dan penguncupan mereka setiap hari. selebritas je yang boleh buat camni dan ramai follower kot.

tapi dalam dunia blog ini juga ada insan-insan yang hanya kejar nak jadi famous dan buat macam-macam perkara yang boleh mengundang raai orang untuk datang tengok blog diorang seperti membuka pekung di dada menceritakan aib sendiri, ada juga yang jenis copy and paste je entry dia dari blog orang lain dan ada juga yang jenis dapat rami follower dengan menghentam orang-orang yang lebih famous. ini pada aku yang dinamakan instant famous which is x kekal lama. (betol ke aku eja 2..erkk) blog diorang ni biasanya hanya akan panas seperti mana instant megi jugek. sekejap je. lepas tu xde dah la orang datang baca.

kalo aku, aku nak jadi macam jenis yang pertama. itu adalah goal aku. sebab pada aku kalo blog kita famous, maknanya orang suka dengan cara kita tulis dan apa yang kita tulis. kira kalo famous tu macam achievement lah. bukan aku yang nak famous dan dikenali orang. kalo itu yang aku nak, mestilah sejak dari awal lagi aku buat blog ni, aku dah pakai nama betul aku dan letak fb batch sapa aku kat fb. senang sikit orang nak cari. baru betul famous amos de la rossa. ye x? yang aku nak ialah blog ni yang famous. i mean orang suka dengan penulisan aku. dan aku juga x amalkan "i follow u, follow balik". bukan nye aku nak kondem. u can use is as long as u like it. dan aku juga jarang mengomen kat blog orang. sebab aku xtau apa yang patut aku komen supaya orang x butthurt or xtau apa yang menarik untuk dikomen. i'm kindda silent reader. unless it really attract me.dan aku tau ramai yang datang tengok entry aku tu dah salah faham dengan aku (padahal yang komennya 7 orang je...tu pon dah touching...huhu). aku ikhlas dalam tulis blog ni. terpulang pada pembaca untuk percaya atau tak. mungkin juga ada yang aku ni x layak tulis pasal famous ni sebab blog aku pon masih baru dan xde orang kenal pon lagi. n i'm sorry for this entry is dah bercampur antara pendapat dan perasaan aku sendiri. well, no one perfect


p/s: aku nak blog aku famos...bukan aku lah...huhu it is an achievement for this blog. not me. =.="

8 comments:

  1. bagus ... bagus ... anda telah membuka mata saya .. hehe .. "i follow you , you follow balik" ..

    ReplyDelete
  2. @doress: hoho, sy bkk pkai ape?? spanar buleh laras kah??? keh3

    ReplyDelete
  3. quite hard if no network and connection :/

    ReplyDelete
  4. @ken : mcD kn ada...hoho

    @syed: tQ

    ReplyDelete
  5. trimas yaa abah nye AMR yg rmbut tempurung...ngeh3

    ReplyDelete
  6. Hehe.... Penerangan yang jelas.....

    ReplyDelete
  7. hope tercapai la citer2 ko tu ek.... gudluck :).. anti dh femes jgn lupe member2 k :)

    ReplyDelete