kaizoku treasure

Tuesday, September 13

facebook vs twitter


olla amigos,

al kisah on one fine day (da mcm story telling lah pulak), junior aku add dekat twitter. tapi sebenarnya kitorang dah friend pon kat fb. but thats not the point. the point yang aku nak cerita ialah pasal message yang dia hantar kat aku kata yang facebook ni lagi best dari twitter. soooooo,  hari ni aku nak cakap pasal perbezaan antara facebook dan twitter. sebelum tu mah kita amek tau sikit pasal history facebook dan twitter ni ok? mana tau korang nak guna buat masuk dalam karangan ke.... especially budak-budak yang still sekolah tu kan. xde lah tau main je. (yg da kje mne datang nk wt karangan ye dak? haha)

facebook diasaskan pada febuari 2004 oleh mark zukerberg yang merupakan pelajar universiti harvard dan pada januari 2011 terdapat kira-kira 600 juta pengguna aktif facebook di seluruh dunia. (info penuh >> link )
twitter  ialah website dimiliki dan dioperasikan oleh twitter inc yang menawarkan servis social netwoking dan microblogging (aku pon xtau hape kebende nye ini) yang membolehkan untuk menghantar dan membaca mesej yang digelar sebagai tweet (info penuh >> link). cukup lah sejarah tu. muak pulak korang baca banyak-banyak nanti. aku bagi basic je, nak tau penuh klik la kat link tu. amek kat wikipedia je pon. haha

okeylah. berbalik pada perbezaan antara facebook dan twitter. aku xnk cite pasal myspace ngn friendster dah sebab aku tau mane ade orang yang masih tergila-gila nak pasang menatang alah tu lagi dah. itu bukan trend di malaysia lagi. itu sudah di zaman "mesopotamia" dulu.

facebook. merupakan medium untuk berkawan dan mencari kawan. tapi kadang aku tengok ada budak-budak kat fb ni bukak pastu macam berlawan pulak dengan kawan-kawan diorang sapa lagi ramai kawan fb. kire macam nak bertanding sapa lagi famous dan ramai kawan antara diorang. dah sebab macam tu mulalah nak add, nak approve sapa-sapa je even diorang tak kenal. kalo tanya balik ntah agak berape kerat je la yg diorang betul-betul berkawan xtau lah. sekali tengok friend fb die smp 5K tapi xtau la orang yg add die or sebaliknye. pada aku kalo betol korang nak test korang ni famous ke tidak baik pegi daftar twitter, kat situ baru kita boleh nampak korang ni memang popular atau korang yang sebenarnya kejar popular tu. sebab orang yg korang follow belom tentu akan follow korang balik. kalo betol korang ni famous orang boleh tau dr tengok jumlah follower. sebagai contoh blogger of the year ni. even lisa surihani pon follow twitter dia. ini barulah betul-betul dikatakan famous amos. 




ini barulah dikatakan famous amos, lisa surihani pon follow babe



even forever alone guy pon ada follower kat twitter tau. jgn main2...haa

back to facebook, macam yang aku cakap ramai pengguna facebook ni suke add or approve orang yang diorang x kenal. kalo aku tanya korang agak-agak dalam berapa peratus je kawan facebook yang betul-betul korang kenal? aku percaya mesti peratus yang korang x kenal mencapai 30% atau mungkin lebih. aku pon bukanlah semua kawan facebook aku kenal kalo x kenal pon sebab diorang ni junior sekolah aku dan aku approve orang-orang yang aku x kenal cuma bila aku yakin selamat.dan aku juga nak nasihatkan adik-adik (yg x adk pon kdng same je... =.=") supaya berhati-hati kalo x korang boleh end up jadi macam kes kena santau pakai gambar facebook je yang tengah kecoh sekarang.


sebagai akhir kata (aku da xtau nk merepek ape da...) think before you post approve fb friend.
until next time. sekian

No comments:

Post a Comment